prikaz garaže u kojoj je automobil u procesu popravke

Održavanje automobila – kako samostalno održavati automobil tokom čitave godine?

Automobil je za svakoga od nas značajna investicija, nekima predstavlja omiljenu igračku, nekima drugu kuću, a može služiti i kao statusni simbol. U svakom slučaju, voleli bismo da što duže ostane u dobrom stanju, kao prvog dana. 

Kako bismo to obezbedili potrebno je da pre svega pravilno koristimo automobil, a zatim i da ga čuvamo i održavamo.

Nastavite sa čitanjem i saznajte kada i kako pravilno samostalno sprovoditi održavanje automobila, kako izbeći najčešće greške pri korišćenju i šta sve spada u veliki i mali servis. 

Kako samostalno održavati svoj automobil?

Zapravo, održavanje vozila se najvećim delom svodi na proveru i kontrolu, osluškivanje i konstantno obraćanje pažnje na promene koje se mogu javiti na vozilu. Ukoliko se vozilo pravilno koristi, svakodnevno pregleda i proverava sigurno je da će ‘’živeti’’ mnogo duže

Kada je nov, održavanje automobila je znatno lakše jer pri kupovini dobijete sva uputstva, kao i servisnu knjižicu, pa tačno možete znati na koliko pređenih kilometara ili proteklih godina treba zameniti određenu komponentu vašeg vozila.

Kada je reč o polovnom automobilu, najčešće uz kupovinu ne dobijete evidenciju o datumima poslednje obavljenih servisa, pa je najsigurnije uraditi veliki i mali servis odmah po kupovini. Takođe, važno je da proverite u kakvom su stanju auto gume, što je često zanemareno. 

Dobra vest je da ne morate stalno odlaziti kod automehaničara da bi obavili proveru i zamenu pojedinih delova ili tečnosti automobila, već to možete učiniti i sami u svojoj garaži, na parkingu, pa čak i na putu uz kratak vodič koji smo vam pripremili u nastavku teksta.

prikaz automobilskom točka bez auto gumeOdržavanje akumulatora i elektronike automobila

Najčešći problem sa kojim se susreću vozači, a koji se može u potpunosti sprečiti uz redovno održavanje akumulatora je prazan akumulator

Šta raditi kada je akumulator prazan? 

Razlozi za ovu pojavu mogu biti različiti, a najefikasnije i najbrže rešenje je startovati ga uz određenu vrstu pomagala, kao što su kablovi za startovanje. Ako imate kablove u gepeku, biće vam potrebno samo još neko drugo ispravno vozilo, na čiji akumulator možete prikačiti kablove. 

Međutim, mnogo bolje rešenje su punjači akumulatora, koji služe kao pokretne baterije i jednostavno startuju akumulator.

OPREZ! Pri povezivanju crnih žica sa negativnim (-) polom akumulatora, možete izazvati eksploziju kada je akumulator prazan, jer varnice tada mogu doći u kontakt sa zapaljivim vodonik gasom. 

Kako održavati elektronski deo automobila i akumulator?

Jasno je da je za dugovečnost akumulatora najvažnije ispravno korišćenje. Česte i kratke vožnje su izuzetno loše za njegov ukupni kapacitet punjenja. Zato bi bilo dobro da sa vremena na vreme putujete i na duže relacije (barem preko 50 km) kako bi se baterija mogla napuniti do maksimuma i tako očuvavala svoj kapacitet.

Tokom leta je bitno parkirati vozilo u hladovini, kako bi se smanjila izloženost ekstremno visokim temperaturama, jer je to loše po svaku bateriju, pa i akumulator automobila. 

Održavanje akumulatora zimi i pripreme za zimu se sastoje iz čišćenja i sprečavanja korozije, odnosno rđe. Ako redovno budete čistili akumulator i spojeve, sigurno nećete imati ovih problema, međutim, ako su pojedini spojevi već malo zapušteni i zarđali, obavezno ih je očistiti pred zimu. 

  • Očistite kleme od rđe i prljavštine (prvo se skidaju kleme sa negativnog pola, pa sa pozitivnog, a kada se vraćaju, onda se vraća prvo na pozitivni pol pa onda na negativni)
  • Očistite priključak za masu na karoseriji

Potpuno pražnjenje akumulatora može imati trajne negativne posledice, zato redovno obavljajte duže vožnje kako bi se akumulator imao vremena napuniti do kraja.

Takođe, redovno proveravajte električni sistem vozila. Ukoliko ne posedujete merne instrumente, to možete proveriti u najbližem servisu, ali je uvek dobro imati svoje.

prikaz motora ispod haube crvenog automobilaOdržavanje motora automobila i zamena ulja

Među najvažnijim merama kada je u pitanju održavanje automobila i njegovog motora su redovna provera, pravovremena dopua i zamena ulja. Proveru treba obavljati na svakih nekoliko nedelja ili pređenih 1500 km, a učestale kratke gradske vožnje skraćuju ovaj period. 

Za proveru vam je potrebno par minuta, ali morate ispoštovati nekoliko koraka:

  • Automobil mora biti parkiran na ravnoj podlozi
  • Mora da prođe minimum 20 minuta od kada je automobil ugašen
  • Otvorite haubu i pričvrstite je
  • Izvadite merač za ulje i obrišite ga uz pomoć krpe ili maramice
  • Vratite merač na njegovo mesto, pa ga ponovo izvadite
  • Nivo ulja bi trebalo da bude između dve poprečne linije na meraču, a idealno malo ispod gornje crte

Ukoliko je potrebno dodati ulje, odvrnite poklopac za punjenje ulja i sipajte malo (oko 200 ml), pa sačekajte jedan minut da ulje dođe u karter. Nakon toga ponovo proverite ulje gore navedenim postupkom. 

Motorno ulje garantuje lubrikaciju delovima motora tako što cirkuliše kroz motor. Međutim, ono vremenom ostavlja naslage na zidovima sudova kroz koje prolazi, zato je važno s vremena na vreme obaviti zamenu ulja. Preporučuje se korišćenje sintetičkog ulja, jer ono pruža optimalnu zaštitu, omogućava postizanje najboljih performansi i čuva motor kod većih opterećenja, kao što su: vožnja pri ekstremnim uslovima, transport teškog tereta ili vožnja ‘’kreni-stani’’.

Zamenu ulja možete obaviti samostalno.

To je nešto najbolje što možete da uradite za motor vašeg automobila, a preporuke za optimalan vremenski razmak između dve zamene se dosta razlikuju. Pronaći ćete podatke da treba na 3, 5 ili 10 hiljada pređenih kilometara menjati ulje, na 6 meseci ili godinu dana, ali su to sve preporuke. 

U zavisnosti od toga koliko često i kako vozite svoj auto, kompletno održavanje automobila, pa i zamena ulja može biti potrebna češće ili ređe u odnosu na preporuke, a neki od sledećih znakova za to mogu biti jasan indikator:

  • Normalna boja ulja je tamno žuta, ukoliko primetite da ulje tamni i ima primese čađa trebalo bi ga zameniti
  • Glasan rad motora ili lupanje ukazuju na slabu podmazanost pojedinih delova  motora
  • Ako je lampica ‘’check engine’’ na kontrolnoj tabli upaljena, sigurno bi trebalo promeniti ulje

Kako samostalno zameniti ulje motora?

  • Parkirajte automobil na ravnoj površini
  • Startujte motor i pustite ga da radi kako bi se zagrejao (oko 10 minuta)
  • Isključite motor
  • Ispod automobila pronađite čep za odvod ulja, postavite posudu ispod njega, otvorite ga i pustite da ulje skroz iscuri (ulje može biti vrelo, pazite da se ne opečete i koristite zaštitnu opremu i rukavice)

Nakon ispuštanja, bilo bi dobro da zamenite i filter za ulje, a potom dodate novo motorno ulje. Staro ulje, filtere i prazne ambalaže nemojte bacati u smeće, nego ih odnesite do najbliže benzinske pumpe kako bi bili reciklirani i kako ne bi zagađivali životnu sredinu.

Zamena kaiševa je potrebna samo u slučajevima kada je kaiš potpuno olabavljen i neupotrebljiv, a inače je dovoljno dotegnuti ga. Olabavljene kaiševe možete prepoznati po ‘’cviljenju’’ koje se čuje iz haube dok motor radi, a ono nastaje usled proklizavanja kaiša preko kaišnika.

prikaz provere ulja na automobiluOdržavanje kočionog sistema i zamena njegovih komponenti

Kočioni sistem je jedan od najbitnijih kada je u pitanju bezbednost svih učesnika u saobraćaju. On se sastoji iz mnogo delova, a to su: diskovi, doboši, cilindri, paknovi, kočiona tečnost, sajle i vodovi.

Sve stavke su izuzetno važne, pa ih je potrebno redovno kontrolisati.

Najčešće se menjaju paknovi kočnica, što direktno zavisi od načina i učestalosti vožnje, a pri svakoj zameni paknova treba proveriti i doboše i diskove. Pločice moraju ravnomerno svojom površinom da naležu na disk, bez obzira na to koliko su istrošene. Provera kočionih elemenata se obično obavlja skidanjem točkova, za šta će vam biti potrebni dizalica i određena gedora ili ključ.

Kod održavanja kočionog sistema potrebno je:

  • Proveravati debljinu kočionih pločica (skidanjem točkova) na svakih 10 000 kilometara i ukoliko su tanje od 5 miliimetara ili se neravnomerno troše, potrebno ih je zameniti
  • Proveravati diskove (rotore) zajedno sa pločicama i ukoliko su izgrebani, neravnomerno ili potpuno potrošeni potrebno ih je zameniti, a ako su izgrebani, onda je sa njima dobro zameniti i paknove
  • Proveravajte redovno kočionu tečnost, dosipajte je kada je potrebno, a bilo bi dobro da je kompletno menjate na 35 000 kilometara 

Opšti saveti i najčešće greške pri vožnji

Navedene mere za održavanje vozila neće mnogo pomoći ako neispravno koristimo naš auto. 

Kako bi vozilo imalo duži vek trajanja, bitno je da njime rukujemo adekvatno. U daljem tekstu su nabrojani saveti kako da izbegnete najčešće greške koje vozači prave, ni ne znajući da su štetne po njihov automobil.

  • Ne koristite menjač kao naslon za ruku
  • Sačekajte da se motor zagreje pre nego što krenete
  • Koristite motorno kočenje
  • Ne prebacujte u rikverc dok se automobil u potpunosti ne zaustavi
  • Nakon parkiranja koristite ručnu kočnicu
  • Ne dozvoljavajte da se rezervoar za gorivo isprazni

Jedan od važnih saveta je da održavate svoj automobil čistim, kako kabinu i karoseriju, tako i deo ispod haube. Korišćenjem usisivača i brisanjem prašine u kabini, kao i spoljašnjim pranjem održavate samo spoljašnju ‘’higijenu’’, ali je za automobil mnogo važnije čišćenje njegovih funkcionalnih delova. Za efikasno pranje automobila koriste se i perači pod pritskom.

Na svaka dva meseca vlažnom krpom prebrišite unutrašnjost haube i vaš auto će vam na tome biti zahvalan.

Pre svake vožnje ili dužeg puta (najbolje svakodnevno)

Kao što smo spomenuli na početku teksta, svakodnevna provera i pregledanje su osnova za pravilno održavanje automobila. Pre svake vožnje ili barem putovanja, bilo bi dobro obaviti kratku proveru vašeg vozila, koje će povećati vašu i sigurnost drugih učesnika u saobraćaju, a ono se sastoji iz sledećih koraka:

  • Proverite pritisak u pneumaticima, odnosno da li su adekvatno naduvani
  • Proverite svetlosnu signalizaciju
  • Nivo goriva nikad ne bi trebalo da dostigne minimum, zato se uverite da ga ima dovoljno
  • Proverite da li ima dovoljno vode za brisače, tečnosti za hladnjak, ulja i ostalih tečnosti
  • Uverite se da akumulator i elektronika rade ispravno
  • Proverite da li iz automobila curi neka tečnost

Veliki servis – šta spada u njega i koliko često ga treba raditi?

Veliki servis je potrebno raditi onoliko često koliko je to propisano od strane proizvođača, ali obično na 60 do 80 hiljada pređenih kilometara ili 5 godina.

Kada se radi veliki servis, u to spada zamena:

  • Klinastog kaiša
  • Zupčastog kaiša
  • Vodene pumpe
  • Španera
  • Rolera
  • Antifriza

Mali servis – šta se menja pri malom servisu i koliko često ga reba raditi?

Opšta preporuka je da se mali servis radi na svakih godinu dana ili pređenih 10 hiljada kilometara, a u njega spadaju zamene:

  • Motornog ulja
  • Svih filtera u automobilu
  • Svećica
  • Tečnosti za kočnice
  • Grejača
  • Rashladne tečnosti

Ako budete razvili dobru praksu održavanja vašeg automobila i pratili savete navedene u tekstu trošićete manje novca na popravke, vožnja će biti bezbednija, a vozilo će trajati duže i dugo godina održati visoke performanse.

U Mixal prodavnici alata možete pronaći sve što vam je potrebno za pravilno održavanje automobila, kada su u pitanju alati i zaštitna oprema. 

Ukoliko posedujete sopstvenu garažu, savetujemo vam da u jednom kutku postavite radni sto, na kome ćete držati sortiranu svu opremu za automobil, odvojeno od drugih alata u garaži. Tako ćete imati mesto gde na miru možete redovno održavati i ‘’negovati’’ vaše vozilo.

Nadamo se da vam je ovaj tekst bio koristan i da vam je ukazao na mogućnosti kada je u pitanju samostalno održavanje automobila, od čega možete imati brojne benefite i uživati u svom vozilu dugi niz godina.